Garantie & Reparatie

Veel gestelde vragen over garantie en reparatie

1. Ik heb een defect artikel ontvangen, wat moet ik doen?
2. Hoe lang heb ik garantie?

---------------------------------------------------------------------------------------------------

1. Ik heb een defect artikel ontvangen, wat moet ik doen?
Wij bieden tuin producten aan van de beste kwaliteit voor de scherpste prijzen. Toch kan het voorkomen dat je een artikel ontvangt dat niet perfect is of dat kapot gaat nadat je het in gebruik hebt genomen. Vaak vind je voor kleinere problemen een oplossing in de handleiding van het artikel of op de website van de fabrikant/het merk.

Kun je in de gebruiksaanwijzing geen oplossing vinden, dan kun je uiteraard contact opnemen met onze klantenservice. Voor een snelle afhandeling vragen we om de afleverbon en artikelgegevens bij de hand te houden. 
 
We kijken natuurlijk of de garantiebepalingen, zoals omschreven in de algemene voorwaarden, op jouw persoonlijke situatie van toepassing zijn en zorgen samen voor een passende oplossing.

Binnen de zichttermijn
Heb je een artikel ontvangen dat kapot is? Meld dit binnen de zichttermijn en, als dit mogelijk is, ruilen we het direct om of wordt het artikel gerepareerd.

Buiten de zichttermijn
Heb je bij ons een artikel gekocht en gaat dit na een bepaalde tijd stuk? Wij volgen bij het afhandelen van artikelklachten uiteraard de wet en de algemene voorwaarden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie. Op de hieronder getoonde garantieregelingen gelden onverminderd de rechten die je als consument hebt op basis van de wet.

2. Hoe lang heb ik garantie?
Op alle bij ons gekochte artikelen heb je ten minste 1 jaar (wettelijke) garantie. Garantie is enkel van kracht wanneer je een geldig aankoopbewijs kunt overleggen.

Fabrieksgarantie
Fabrikanten geven fabrieksgarantie op hun producten. De termijn en inhoud van deze fabrieksgarantie kun je ook vinden bij de informatie van het desbetreffende artikel.

  • 4 Seasons Outdoor tuinmeubelen:
    • 10 jaar op fabricagefouten van wicker 
    • 5 jaar op fabricagefouten van RVS, aluminium, textileen en teak
    • 5 jaar op fabricagefouten van parasols
  • Exotan en Triniti tuinmeubelen:
    • 2 jaar op fabricagefouten
  • Woodvision en Hillhout tuinhout:
    • 5 jaar, afbouwend 20% per jaar op blokhutten en overkappingen
    • 3 jaar, afbouwend 20% per jaar op tuinhout
  • Nesling schaduwdoeken, harmonicadoeken of rolgordijnen:
    • 5 jaar tegen UV degradatie van het doek
  • Mobilane kant-en-klaar haag:
    • Haag: 1 jaar garantie, waarbij 10% van het aantal aangeschafte hagen wordt vergoed, mits geplaatst door een hovenier
    • Raster: 10 jaar garantie

Als de klacht gegrond is, komen alle kosten (inclusief voorrij- en/of verzendkosten) binnen de garantietermijn voor rekening van Bakker Sierbestrating en Buitenleven.

De klacht is ongegrond indien deze veroorzaakt is door:

  • Schade veroorzaakt door mens-, dier- of natuurgeweld
  • Ondeugdelijke montage (niet volgens gebruikaanwijzing)
  • Oneigenlijk gebruik en beschadiging door opzet of nalatigheid
  • Schade door slecht onderhoud en/of het gebruik van een verkeerd onderhoudsmiddel
  • Schade door buitengewoon intensief gebruik
  • Haarscheurtjes in zacht- of hardhouten meubelen (natuurlijk proces)
  • Vliegroest op RVS
  • Schade door een slecht gelegd fundament (bij tuinhuizen en blokhutten)

Mogelijk verwijzen wij je naar de servicedienst/helpdesk van de fabrikant voor een snellere afhandeling. Servicemedewerkers die technische kennis hebben over het specifieke apparaat en/of merk helpen je dan bij het oplossen van de artikelklacht. Uiteraard zijn wij verantwoordelijk voor een juiste afhandeling van de klacht.

Na de (fabrieks)garantietermijn
Zodra je een artikelklacht bij ons meldt, bekijken wij of de bovengenoemde garanties van toepassing zijn en wat een passende oplossing voor het probleem is. Maar ook na afloop van de (fabrieks)garantietermijn kun je met een gegronde klacht bij ons terecht. Als je redelijkerwijs kunt verwachten dat een artikel na een bepaalde periode en bij normaal gebruik nog goed zou moeten functioneren en is het gebrek aan het product buiten jouw schuld om ontstaan, dan zullen wij het artikel (laten) repareren of vervangen. In alle gevallen bewaken wij de snelle afhandeling van de klacht.

Soms is het redelijk om een deel van de kosten zelf te betalen. Bijvoorbeeld als je het product een lange tijd op een normale manier hebt kunnen gebruiken en je dit door de reparatie langer kunt gebruiken.